سرخط خبرها
خانه / مذهب / احادیث ائمه / چهل حدیث اخلاقی از امام رضا (ع)

چهل حدیث اخلاقی از امام رضا (ع)

 

۱- سه ويژگى برجسته مؤمن
لا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًاحَتّى تَكُونَ فيهِ ثَلاثُ خِصال:۱ـ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. ۲ـ وَ سُنَّةٌمِنْ نَبِيِّهِ. ۳ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِيِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْرَبِّهِ فَكِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِفَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِيِّهِ فَالصَّبْرُ فِىالْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ.
مؤمن، مؤمن واقعى نيست، مگر آن كهسه خصلت در او باشد:سنّتى از پروردگارش و سنّتى از پيامبرش و سنّتى ازامامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است،امّا سنّت پيغمبرش،مدارا و نرم رفتارى با مردم است،امّا سنّت امامش، صبر كردن در زمانتنگدستى و پريشان حالى است.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن
۲-
پاداش نيكى پنهانى و سزاى افشا كننده بدى
«
أَلْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ يَعْدِلُ سَبْعينَ حَسَنَةً، وَ الْمُذيعُبِالسَّيِّئَةِ مَخْذُولٌ، وَالْمُسْتَتِرُ بِالسَّيِّئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ ».
پنهان كننده كار نيك [پاداشش] برابر هفتاد حسنه است، و آشكاركننده كار بد سرافكنده است، و پنهان كننده كار بد آمرزيده است.
نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن
۳-
نظافت
«
مِنْ أَخْلاقِ الأَنْبِياءِ التَّنَظُّفُ ».
از اخلاق پيامبران، نظافت و پاكيزگى است.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

 
۴-
امين و امين نما
«
لَمْ يَخُنْكَ الاَْمينُ وَ لكِنِ ائْتَمَنْتَ الْخائِنَ ».
امين به تو خيانت نكرده [و نمىكند] و ليكن [تو] خائن را امين تصوّر نموده اى.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن
۵-
مقام برادر بزرگتر
«
أَلاَْخُ الاَْكْبَرُ بِمَنْزِلَةِ الاَْبِ ».
برادر بزرگتر به منزله پدر است.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

۶-

دوست و دشمن هر كس
«
صَديقُ كُلِّ امْرِء عَقْلُهُ وَ عَدُوُّهُ جَهْلُهُ ».
دوست هر كس عقل او، و دشمنش جهل اوست

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

 
۷-
نام بردن با احترام
«
إِذا ذَكَرْتَ الرَّجُلَ وَهُوَ حاضِرٌ فَكَنِّهِ، وَ إِذا كَانَ غائِباً فَسَمِّه ».
چون شخص حاضرى را نام برى [براى احترام] كنيه او را بگو و اگر غائب باشد نامش را بگو.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

۸-

بدى قيل و قال
«
إِنَّ اللّهَ يُبْغِضُ الْقيلَ وَ الْقالَ وَ إضاعَةَ الْمالِ وَ كَثْرَةَ السُّؤالِ ».
به درستى كه خداوند، داد و فرياد و تلف كردن مال و پُرخواهشى را دشمن می دارد.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن
۹-
ويژگي هاى دهگانه عاقل
«
لا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِمحَتّى تَكُونَ فيهِ عَشْرُ خِصال: أَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ. وَالشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ. يَسْتَكْثِرُ قَليلَ الْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ،وَ يَسْتَقِلُّ كَثيرَ الْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ. لا يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِالْحَوائِجِ إِلَيْهِ، وَ لا يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَدَهْرِهِ. أَلْفَقْرُ فِى اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْغِنى. وَالذُّلُّ فىِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْعِزِّ فى عَدُوِّهِ. وَالْخُمُولُ أَشْهى إِلَيْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ. ثُمَّ قالَ(عليه السلام): أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟ قيلَ لَهُ: ما هِىَ؟ قالَ(عليه السلام): لا يَرى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَيْرٌ مِنّى وَ أَتْقى ».
عقل شخص مسلمان تمام نيست، مگر اينكه ده خصلت را دارا باشد:۱ـ از او اميد خير باشد. ۲ـ از بدى او در امانباشند. ۳ـ خير اندك ديگرى را بسيار شمارد. ۴ـ خير بسيار خود را اندكشمارد. ۵ـ هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود. ۶ـ در عمر خود از دانشطلبى خسته نشود. ۷ـ فقر در راه خدايش از توانگرى محبوبتر باشد. ۸ـ خوارىدر راه خدايش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد. ۹ـ گمنامى را از پرنامىخواهانتر باشد. ۱۰ـ سپس فرمود: دهمى چيست و چيست دهمى؟ به او گفته شد: چيست؟ فرمود: احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتراست.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

 

۱۰- نشانه سِفله
« سُئِلَ الرِّضا(عليه السلام) عَنِ السِّفْلَةِ فَقالَ(عليه السلام):مَنْ كانَ لَهُ شَىْءٌ يُلْهيهِ عَنِ اللّهِ».
از امام رضا(عليه السلام) سؤال شد: سفله كيست؟فرمود: آن كه چيزى دارد كه از [ياد] خدا بازش دارد.

 نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

– ۱۱ايمان، تقوا و يقين
«
إِنَّ الاِْيمانَ أَفْضَلُ مِنَ الاٌِسْلامِ بِدَرَجَه، وَ التَّقْوى أَفْضَلُ مِنَ الاِْيمانِ بِدَرَجَة وَ لَمْ يُعطَ بَنُو آدَمَ أَفْضَلَ مِنَ الْيَقينِ ».
ايمان يك درجه بالاتر از اسلام است، و تقوا يك درجه بالاتر از ايمان است و به فرزند آدم چيزى بالاتر از يقين داده نشده است.

۱- سه ويژگى برجسته مؤمن
لا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًاحَتّى تَكُونَ فيهِ ثَلاثُ خِصال:۱ـ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. ۲ـ وَ سُنَّةٌمِنْ نَبِيِّهِ. ۳ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِيِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْرَبِّهِ فَكِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِفَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِيِّهِ فَالصَّبْرُ فِىالْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ.
مؤمن، مؤمن واقعى نيست، مگر آن كهسه خصلت در او باشد:سنّتى از پروردگارش و سنّتى از پيامبرش و سنّتى ازامامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است،امّا سنّت پيغمبرش،مدارا و نرم رفتارى با مردم است،امّا سنّت امامش، صبر كردن در زمانتنگدستى و پريشان حالى است.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن
۲-
پاداش نيكى پنهانى و سزاى افشا كننده بدى
«
أَلْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ يَعْدِلُ سَبْعينَ حَسَنَةً، وَ الْمُذيعُبِالسَّيِّئَةِ مَخْذُولٌ، وَالْمُسْتَتِرُ بِالسَّيِّئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ ».
پنهان كننده كار نيك [پاداشش] برابر هفتاد حسنه است، و آشكاركننده كار بد سرافكنده است، و پنهان كننده كار بد آمرزيده است.
نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن
۳-
نظافت
«
مِنْ أَخْلاقِ الأَنْبِياءِ التَّنَظُّفُ ».
از اخلاق پيامبران، نظافت و پاكيزگى است.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

 
۴-
امين و امين نما
«
لَمْ يَخُنْكَ الاَْمينُ وَ لكِنِ ائْتَمَنْتَ الْخائِنَ ».
امين به تو خيانت نكرده [و نمىكند] و ليكن [تو] خائن را امين تصوّر نموده اى.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن
۵-
مقام برادر بزرگتر
«
أَلاَْخُ الاَْكْبَرُ بِمَنْزِلَةِ الاَْبِ ».
برادر بزرگتر به منزله پدر است.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

۶- دوست و دشمن هر كس
«
صَديقُ كُلِّ امْرِء عَقْلُهُ وَ عَدُوُّهُ جَهْلُهُ ».
دوست هر كس عقل او، و دشمنش جهل اوست

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

 
۷-
نام بردن با احترام
«
إِذا ذَكَرْتَ الرَّجُلَ وَهُوَ حاضِرٌ فَكَنِّهِ، وَ إِذا كَانَ غائِباً فَسَمِّه ».
چون شخص حاضرى را نام برى [براى احترام] كنيه او را بگو و اگر غائب باشد نامش را بگو.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

۸- بدى قيل و قال
«
إِنَّ اللّهَ يُبْغِضُ الْقيلَ وَ الْقالَ وَ إضاعَةَ الْمالِ وَ كَثْرَةَ السُّؤالِ ».
به درستى كه خداوند، داد و فرياد و تلف كردن مال و پُرخواهشى را دشمن می دارد.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن
۹-
ويژگي هاى دهگانه عاقل
«
لا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِمحَتّى تَكُونَ فيهِ عَشْرُ خِصال: أَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ. وَالشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ. يَسْتَكْثِرُ قَليلَ الْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ،وَ يَسْتَقِلُّ كَثيرَ الْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ. لا يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِالْحَوائِجِ إِلَيْهِ، وَ لا يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَدَهْرِهِ. أَلْفَقْرُ فِى اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْغِنى. وَالذُّلُّ فىِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْعِزِّ فى عَدُوِّهِ. وَالْخُمُولُ أَشْهى إِلَيْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ. ثُمَّ قالَ(عليه السلام): أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟ قيلَ لَهُ: ما هِىَ؟ قالَ(عليه السلام): لا يَرى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَيْرٌ مِنّى وَ أَتْقى ».
عقل شخص مسلمان تمام نيست، مگر اينكه ده خصلت را دارا باشد:۱ـ از او اميد خير باشد. ۲ـ از بدى او در امانباشند. ۳ـ خير اندك ديگرى را بسيار شمارد. ۴ـ خير بسيار خود را اندكشمارد. ۵ـ هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود. ۶ـ در عمر خود از دانشطلبى خسته نشود. ۷ـ فقر در راه خدايش از توانگرى محبوبتر باشد. ۸ـ خوارىدر راه خدايش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد. ۹ـ گمنامى را از پرنامىخواهانتر باشد. ۱۰ـ سپس فرمود: دهمى چيست و چيست دهمى؟ به او گفته شد: چيست؟ فرمود: احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتراست.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

 

۱۰- نشانه سِفله
« سُئِلَ الرِّضا(عليه السلام) عَنِ السِّفْلَةِ فَقالَ(عليه السلام):مَنْ كانَ لَهُ شَىْءٌ يُلْهيهِ عَنِ اللّهِ».
از امام رضا(عليه السلام) سؤال شد: سفله كيست؟فرمود: آن كه چيزى دارد كه از [ياد] خدا بازش دارد.

 نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

– ۱۱ايمان، تقوا و يقين
«
إِنَّ الاِْيمانَ أَفْضَلُ مِنَ الاٌِسْلامِ بِدَرَجَه، وَ التَّقْوى أَفْضَلُ مِنَ الاِْيمانِ بِدَرَجَة وَ لَمْ يُعطَ بَنُو آدَمَ أَفْضَلَ مِنَ الْيَقينِ ».
ايمان يك درجه بالاتر از اسلام است، و تقوا يك درجه بالاتر از ايمان است و به فرزند آدم چيزى بالاتر از يقين داده نشده است.
۱۲-
ميهمانى ازدواج
«
مِنَ السُّنَّةِ إِطْعامُ الطَّعامِ عِنْدَ التَّزْويجِ ».
اطعام و ميهمانى كردن براى ازدواج از سنّت است.

۱- سه ويژگى برجسته مؤمن
لا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًاحَتّى تَكُونَ فيهِ ثَلاثُ خِصال:۱ـ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. ۲ـ وَ سُنَّةٌمِنْ نَبِيِّهِ. ۳ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِيِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْرَبِّهِ فَكِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِفَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِيِّهِ فَالصَّبْرُ فِىالْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ.
مؤمن، مؤمن واقعى نيست، مگر آن كهسه خصلت در او باشد:سنّتى از پروردگارش و سنّتى از پيامبرش و سنّتى ازامامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است،امّا سنّت پيغمبرش،مدارا و نرم رفتارى با مردم است،امّا سنّت امامش، صبر كردن در زمانتنگدستى و پريشان حالى است.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن
۲-
پاداش نيكى پنهانى و سزاى افشا كننده بدى
«
أَلْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ يَعْدِلُ سَبْعينَ حَسَنَةً، وَ الْمُذيعُبِالسَّيِّئَةِ مَخْذُولٌ، وَالْمُسْتَتِرُ بِالسَّيِّئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ ».
پنهان كننده كار نيك [پاداشش] برابر هفتاد حسنه است، و آشكاركننده كار بد سرافكنده است، و پنهان كننده كار بد آمرزيده است.
نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن
۳-
نظافت
«
مِنْ أَخْلاقِ الأَنْبِياءِ التَّنَظُّفُ ».
از اخلاق پيامبران، نظافت و پاكيزگى است.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

 
۴-
امين و امين نما
«
لَمْ يَخُنْكَ الاَْمينُ وَ لكِنِ ائْتَمَنْتَ الْخائِنَ ».
امين به تو خيانت نكرده [و نمىكند] و ليكن [تو] خائن را امين تصوّر نموده اى.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن
۵-
مقام برادر بزرگتر
«
أَلاَْخُ الاَْكْبَرُ بِمَنْزِلَةِ الاَْبِ ».
برادر بزرگتر به منزله پدر است.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

۶- دوست و دشمن هر كس
«
صَديقُ كُلِّ امْرِء عَقْلُهُ وَ عَدُوُّهُ جَهْلُهُ ».
دوست هر كس عقل او، و دشمنش جهل اوست

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

 
۷-
نام بردن با احترام
«
إِذا ذَكَرْتَ الرَّجُلَ وَهُوَ حاضِرٌ فَكَنِّهِ، وَ إِذا كَانَ غائِباً فَسَمِّه ».
چون شخص حاضرى را نام برى [براى احترام] كنيه او را بگو و اگر غائب باشد نامش را بگو.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

۸- بدى قيل و قال
«
إِنَّ اللّهَ يُبْغِضُ الْقيلَ وَ الْقالَ وَ إضاعَةَ الْمالِ وَ كَثْرَةَ السُّؤالِ ».
به درستى كه خداوند، داد و فرياد و تلف كردن مال و پُرخواهشى را دشمن می دارد.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن
۹-
ويژگي هاى دهگانه عاقل
«
لا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِمحَتّى تَكُونَ فيهِ عَشْرُ خِصال: أَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ. وَالشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ. يَسْتَكْثِرُ قَليلَ الْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ،وَ يَسْتَقِلُّ كَثيرَ الْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ. لا يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِالْحَوائِجِ إِلَيْهِ، وَ لا يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَدَهْرِهِ. أَلْفَقْرُ فِى اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْغِنى. وَالذُّلُّ فىِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْعِزِّ فى عَدُوِّهِ. وَالْخُمُولُ أَشْهى إِلَيْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ. ثُمَّ قالَ(عليه السلام): أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟ قيلَ لَهُ: ما هِىَ؟ قالَ(عليه السلام): لا يَرى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَيْرٌ مِنّى وَ أَتْقى ».
عقل شخص مسلمان تمام نيست، مگر اينكه ده خصلت را دارا باشد:۱ـ از او اميد خير باشد. ۲ـ از بدى او در امانباشند. ۳ـ خير اندك ديگرى را بسيار شمارد. ۴ـ خير بسيار خود را اندكشمارد. ۵ـ هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود. ۶ـ در عمر خود از دانشطلبى خسته نشود. ۷ـ فقر در راه خدايش از توانگرى محبوبتر باشد. ۸ـ خوارىدر راه خدايش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد. ۹ـ گمنامى را از پرنامىخواهانتر باشد. ۱۰ـ سپس فرمود: دهمى چيست و چيست دهمى؟ به او گفته شد: چيست؟ فرمود: احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتراست.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

 

۱۰- نشانه سِفله
« سُئِلَ الرِّضا(عليه السلام) عَنِ السِّفْلَةِ فَقالَ(عليه السلام):مَنْ كانَ لَهُ شَىْءٌ يُلْهيهِ عَنِ اللّهِ».
از امام رضا(عليه السلام) سؤال شد: سفله كيست؟فرمود: آن كه چيزى دارد كه از [ياد] خدا بازش دارد.

 نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

– ۱۱ايمان، تقوا و يقين
«
إِنَّ الاِْيمانَ أَفْضَلُ مِنَ الاٌِسْلامِ بِدَرَجَه، وَ التَّقْوى أَفْضَلُ مِنَ الاِْيمانِ بِدَرَجَة وَ لَمْ يُعطَ بَنُو آدَمَ أَفْضَلَ مِنَ الْيَقينِ ».
ايمان يك درجه بالاتر از اسلام است، و تقوا يك درجه بالاتر از ايمان است و به فرزند آدم چيزى بالاتر از يقين داده نشده است.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن
۱۲-
ميهمانى ازدواج
«
مِنَ السُّنَّةِ إِطْعامُ الطَّعامِ عِنْدَ التَّزْويجِ ».
اطعام و ميهمانى كردن براى ازدواج از سنّت است.
۱۳-
صله رحم با كمترين چيز
«
صِلْ رَحِمَكَ وَ لَوْ بِشَرْبَة مِنْ ماء، وَ أَفْضَلُ ما تُوصَلُ بِهِ الرَّحِمُ كَفُّ الأَذى عَنْه ».
پيوند خويشاوندى را برقرار كنيد گرچه با جرعه آبى باشد، و بهترين پيوند خويشاوندى، خوددارى از آزار خويشاوندان است.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن
۱۴-
سلاح پيامبران
«
عَنِ الرِّضا(عليه السلام) أَنَّهُ كانَ يَقُولُ لاَِصْحابِهِ: عَلَيْكُمْ بِسِلاحِ الاَْنْبِياءِ، فَقيلَ: وَ ما سِلاحُ الاَْنْبِياءِ؟ قالَ: أَلدُّعاءُ ».
حضرت رضا(عليه السلام) هميشه به اصحاب خود مىفرمود: بر شما باد به اسلحه پيامبران، گفته شد: اسلحه پيامبران چيست؟ فرمود: دعا.نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

 


۱۵-
نشانه هاى فهم
«
إِنَّ مِنْ عَلاماتِ الْفِقْهِ: أَلْحِلْمُ وَ الْعِلْمُ، وَ الصَّمْتُ بابٌ مِنْ أَبْوابِ الْحِكْمَةِإِنَّ الصَّمْتَ يَكْسِبُ الَْمحَبَّةَ، إِنَّهُ دَليلٌ عَلى كُلِّ خَيْر ».
از نشانه هاى دين فهمى، حلم و علم است، و خاموشى درى از درهاى حكمت است. خاموشى و سكوت، دوستىآور و راهنماى هر كار خيرى است.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

۱۶- گوشه گيرى و سكوت
«
يَأْتى عَلَى النّاسِ زَمانٌتَكُونُ الْعافِيَةُ فيهِ عَشَرَةَ أَجْزاء: تِسْعَةٌ مِنْها فىإِعْتِزالِ النّاسِ وَ واحِدٌ فِى الصَّمْتِ ».
زمانى بر مردم خواهد آمد كه در آن عافيت ده جزء است كه نُه جزء آن در كناره گيرى از مردم و يك جزء آن در خاموشى است.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن
۱۷-
حقيقت توكّل
«
سُئِلَ الرِّضا(عليه السلام): عَنْ حَدِّ التَّوَكُّلِّ؟ فَقالَ(عليه السلام): أَنْ لا تَخافَ أحَدًا إِلاَّاللّهَ ».
از امام رضا(عليه السلام) از حقيقت توكّل سؤال شد.
فرمود: اين كه جز خدا از كسى نترسى.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

 

۱۸- بدترين مردم
«
إِنَّ شَرَّ النّاسِ مَنْ مَنَعَ رِفْدَهُ وَ أَكَلَ وَحْدَهُ وَ جَلَدَ عَبْدَهُ ».
به راستى كه بدترين مردم كسى است كه يارىاش را [از مردم] باز دارد و تنها بخورد و زيردستش را بزند.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

۱۹- زمامداران را وفايى نيست
«
لَيْسَ لِبَخيل راحَةٌ، وَ لا لِحَسُود لَذَّةٌ، وَ لا لِمُـلـُوك وَفاءٌ وَ لا لِكَذُوب مُرُوَّةٌ ».
بخيل را آسايشى نيست و حسود را خوشى و لذّتى نيست و زمامدار را وفايى نيست و دروغگو را مروّت و مردانگى نيست.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

۲۰- دست بوسى نه!
«
لا يُقَبِّلُ الرَّجُلُ يَدَ الرَّجُلِ، فَإِنَّ قُبْلَةَ يَدِهِ كَالصَّلاةِ لَهُ ».
كسى دست كسى را نمىبوسد، زيرا بوسيدن دست او مانند نماز خواندن براى اوست.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

 

 

۲۱- حُسن ظنّ به خدا
«
أَحْسِنِ الظَّنَّ بِاللّهِ،فَإِنَّ مَنْ حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللّهِ كانَ عِنْدَ ظَنِّهِ وَ مَنْ رَضِىَبِالْقَليلِ مِنَ الرِّزْقِ قُبِلَ مِنْهُ الْيَسيرُ مِنَ الْعَمَلِ. وَمَنْ رَضِىَ بِالْيَسيرِ مِنَ الْحَلالِ خَفَّتْ مَؤُونَتُهُ وَ نُعِّمَأَهْلُهُ وَ بَصَّرَهُ اللّهُ دارَ الدُّنْيا وَ دَواءَها وَ أَخْرَجَهُمِنْها سالِمًا إِلى دارِالسَّلامِ ».
به خداوند خوشبين باش، زيرا هر كهبه خدا خوشبين باشد، خدا با گمانِ خوشِ او همراه است، و هر كه به رزق وروزى اندك خشنودباشد، خداوند به كردار اندك او خشنود باشد، و هر كه بهاندك از روزى حلال خشنود باشد، بارش سبك و خانواده اش در نعمت باشد وخداوند او را به درد دنيا و دوايش بينا سازد و او را از دنيا به سلامت بهدارالسّلامِ بهشت رساند.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

۲۲- اركان ايمان
«
أَلاْيمانُ أَرْبَعَةُ أَرْكان: أَلتَّوَكُّلُ عَلَى اللّهِ، وَ الرِّضا بِقَضاءِ اللّهِ وَ التَّسْليمُلاَِمْرِاللّهِ، وَ التَّفْويضُ إِلَى اللّهِ ».
ايمان چهار ركن دارد: ۱ـ توكّل بر خدا ۲ـ رضا به قضاى خدا ۳ـ تسليم به امر خدا۴ـ واگذاشتن كار به خدا.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن
۲۳-
بهترين بندگان خدا
«
سُئِلَ عَلَيْهِ السَّلامُ عَنْخِيارِ الْعبادِ؟ فَقالَ(عليه السلام):أَلَّذينَ إِذا أَحْسَنُواإِسْتَبْشَرُوا، وَ إِذا أَساؤُوا إِسْتَغْفَرُوا وَ إِذا أُعْطُواشَكَرُوا، وَ إِذا أُبْتِلُوا صَبَرُوا، وَ إِذا غَضِبُوا عَفَوْ ».
از امام رضا(عليه السلام) درباره بهترين بندگان سؤال شد.
فرمود: آنان كه هر گاه نيكى كنند خوشحال شوند، و هرگاه بدى كنند آمرزشخواهند، و هر گاه عطا شوند شكر گزارند و هر گاه بلا بينند صبر كنند، و هرگاه خشم كنند درگذرند.

 نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

 


۲۴-
تحقير فقير
«
مَنْ لَقِىَ فَقيرًا مُسْلِمًافَسَلَّمَ عَلَيْهِ خِلافَ سَلامِهِ عَلَى الاَْغْنِياءِ لَقَى اللّهُعَزَّوَجَلَّ يَوْمَ الْقِيمَةِ وَ هُوَ عَلَيْهِ غَضْبانُ ».
كسى كه فقير مسلمانى را ملاقاتنمايد و بر خلاف سلام كردنش بر اغنيا بر او سلام كند، در روز قيامت درحالى خدا را ملاقات نمايد كه بر او خشمگين باشد.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن
۲۵-
عيش دنيا
«
سُئِلَ الاِْمامُ الرِّضا(عليه السلام): عَنْ عَيْشِ الدُّنْيا؟ فَقالَ: سِعَةُ الْمَنْزِلِ وَ كَثْرَةُ الُْمحِبّينَ ».
از حضرت امام رضا(عليه السلام) درباره خوشى دنيا سؤال شد. فرمود: وسعت منزل و زيادى دوستان.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

۲۶- آثار زيانبار حاكمان ظالم
«
إِذا كَذَبَ الْوُلاةُ حُبِسَالْمَطَرُ، وَ إِذا جارَ السُّلْطانُ هانَتِ الدَّوْلَةُ، وَ إِذاحُبِسَتِ الزَّكوةُ ماتَتِ الْمَواشى ».
زمانى كه حاكمان دروغ بگويند باراننبارد، و چون زمامدار ستم ورزد، دولت، خوار گردد. و اگر زكات اموال دادهنشود چهارپايان از بين روند.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

 

 

۲۷- رفع اندوه از مؤمن
«
مَنْ فَرَّجَ عَنْ مُؤْمِن فَرَّجَ اللّهُ عَنْ قَلْبِهِ يَوْمَ القِيمَةِ ».
هر كس اندوه و مشكلى را از مؤمنى برطرف نمايد، خداوند در روز قيامت اندوه را از قلبش برطرف سازد.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

۲۸- بهترين اعمال بعد از واجبات
«
لَيْسَ شَىْءٌ مِنَ الاَْعْمالِعِنْدَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ بَعْدَ الْفَرائِضِ أَفْضَلَ مِنْ إِدْخالِالسُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِ ».
بعد از انجام واجبات، كارى بهتر از ايجاد خوشحالى براى مؤمن، نزد خداوند بزرگ نيست.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

۲۹- سه چيز وابسته به سه چيز
«
ثَلاثَةٌ مُوَكِّلٌ بِهاثَلاثَةٌ: تَحامُلُ الاَْيّامِ عَلى ذَوِى الاَْدَواتِ الْكامِلَةِوَإِسْتيلاءُ الْحِرْمانِ عَلَى الْمُتَقَدَّمِ فى صَنْعَتِهِ، وَمُعاداةُ الْعَوامِ عَلى أَهْلِ الْمَعْرِفَةِ ».
سه چيز وابسته به سه چيز است: ۱ـسختى روزگار بر كسى كه ابزار كافى دارد، ۲ـ محروميت زياد براى كسى كه درصنعت عقب مانده باشد، ۳ـ و دشمنىِ مردم عوام با اهل معرفت.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

 

۳۱- ديدار و اظهار دوستى با هم
«
تَزاوَرُوا تَحابُّوا وَ تَصافَحُوا وَ لا تَحاشَمُو ».
به ديدن يكديگر رويد تا يكديگر را دوست داشته باشيد و دست يكديگر را بفشاريد و به هم خشم نگيريد.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن
۳۲-
راز پوشى در كارها
«
عَلَيْكُمْ فى أُمُورِكُمْبِالْكِتْمانِ فى أُمُورِ الدّينِ وَ الدُّنيا فَإِنَّهُ رُوِىَ « أَنَّالاِْذاعَةَ كُفْرٌ» وَ رُوِىَ « الْمُذيعُ وَ الْقاتِلُ شَريكانِ» وَرُوِىَ « ما تَكْتُمُهُ مِنْ عَدُوِّكَ فَلا يَقِفُ عَلَيْهِ وَليُّكَ».:
بر شما باد به رازپوشى در كارهاتاندر امور دين و دنيا. روايت شده كه « افشاگرى كفر است» و روايت شده « كسىكه افشاى اَسرار می كند با قاتل شريك است» و روايت شده كه « هر چه از دشمنپنهان می دارى، دوست توهم بر آن آگاهى نيابد».

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن
۳۳-
پيمان شكنى و حيلهگرى
«
لا يَعْدُمُ المَرْءُ دائِرَةَالسَّوْءِ مَعَ نَكْثِ الصَّفَقَةِ، وَ لا يَعْدُمُ تَعْجيلُ الْعُقُوبَةِمَعَ إِدِّراءِ الْبَغْىِ ».
آدمى نمىتواند از گردابهاى گرفتارى با پيمان شكنى رهايى يابد، و از چنگال عقوبت رهايى ندارد كسى كه با حيله به ستمگرى می پردازد.

 

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

۳۴- برخورد مناسب با چهار گروه
«
إِصْحَبِ السُّلْطانَ بِالْحَذَرِ، وَ الصَّديقَ بِالتَّواضُعِ، وَ الْعَدُوَّ بِالتَّحَرُّزِ وَ الْعامَّةَ بِالْبُشْرِ ».
با سلطان و زمامدار با ترس و احتياط همراهى كن، و با دوست با تواضع و با دشمن با احتياط، و با مردم با روى خوش.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن
۳۵-
رضايت به رزق اندك
«
مَنْ رَضِىَ عَنِ اللّهِ تَعالى بِالْقَليلِ مِنَ الرِّزْقِ رَضِىَ اللّهُ مِنْهُ بِالْقَليلِ مِنَ الْعَمَلِ ».
هر كس به رزق و روزى كم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل كم او راضى باشد.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

۳۶- عقل و ادب
«
أَلْعَقْلُ حِباءٌ مِنَ اللّهِ،وَ الاَْدَبُ كُلْفَةٌ فَمَنْ تَكَلَّفَ الأَدَبَ قَدَرَ عَلَيْهِ، وَمَنْ تَكَلَّفَ الْعَقْلَ لَمْ يَزْدِدْ بِذلِكَ إِلاّ جَهْل ».
عقل، عطيّه و بخششى است از جانبخدا، و ادب داشتن، تحمّل يك مشقّت است، و هر كس با زحمت ادب را نگهدارد،قادر بر آن می شود، امّا هر كه به زحمت بخواهد عقل را به دست آورد جز برجهل او افزوده نمی شود.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

 

۳۷- پاداشِ تلاش گر
«
إِنَّ الَّذى يَطْلُبُ مِنْ فَضْل يَكُفُّ بِهِ عِيالَهُ أَعْظَمُ أَجْرًا مِنَ الُْمجاهِدِ فى سَبيلِ اللّهِ ».
به راستى كسى كه در پى افزايش رزق و روزى است تا با آن خانواده خود را اداره كند، پاداشش از مجاهد در راه خدا بيشتر است.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

۳۸- به پنج كس اميد نداشته باش
«
خَمْسٌ مَنْ لَمْ تَكُنْ فيهِفَلا تَرْجُوهُ لِشَىْء مِنَ الدُّنْيا وَ الاْخِرَةِ:مَنْ لَمْ تَعْرِفَالْوَثاقَةَ فى أُرُومَتِهِ، وَ الكَرَمَ فى طِباعِهِ، وَ الرَّصانَةَ فىخَلْقِهِ، وَ النُّبْلَ فى نَفْسِهِ، وَ الَْمخافَةَ لِرَبِّهِ ».
پنج چيز است كه در هر كس نباشد اميدچيزى از دنيا و آخرت به او نداشته باش:۱ـ كسى كه در نهادش اعتماد نبينى،۲ـو كسى كه در سرشتش كَرم نيابى،۳ـ و كسى كه در آفرينشش استوارى نبينى،۴ـ وكسى كه در نفسش نجابت نيابى،۵ـ و كسى كه از خدايش ترسناك نباشد.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

۳۹- پيروزىِ عفو و گذشت
«
مَا التَقَتْ فِئَتانِ قَطُّ إِلاّ نُصِرَ أَعْظَمُهُما عَفْوً ».
هرگز دو گروه با هم روبه رو نمی شوند، مگر اين كه نصرت و پيروزى با گروهى است كه عفو و بخشش بيشترى داشته باشد.

نتیجه تصویری برای نوار باریک تزیینی بین متن

۴۰- عمل صالح و دوستى آل محمّد
«
لا تَدْعُوا الْعَمَلَ الصّالِحَوَ الاِْجْتِهادَ فِى الْعِبادَةِ إِتِّكالاً عَلى حُبِّ آلِمُحَمَّد(عليهم السلام) وَ لا تَدْعُوا حُبَّ آلِ مُحَمَّد(عليهمالسلام)لاَِمْرِهِمْ إِتِّكالاً عَلَى الْعِبادَةِ فَإِنَّهُ لا يُقْبَلُأَحَدُهُما دُونَ الاْخَرِ ».
مبادا اعمال نيك را به اتّكاى دوستىآل محمّد(عليهم السلام) رها كنيد، و مبادا دوستى آل محمّد(عليهم السلام) را به اتّكاى اعمال صالح از دست بدهيد، زيرا هيچ كدام از اين دو، بهتنهايى پذيرفته نمی شود.

مشهد هاست

درباره ی mahnaz

Avatar of mahnaz

همچنین ببینید

گاوزبان Borage ، نام علمی Borage officinalis

كليات گياه شناسي گاو زبان گياهي است علفي و يكساله كه ارتفاع ساقه آن تا …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رفتن به نوارابزار